مهران مدیری با «گل یا پوچ» در نمایش خانگی حرم رضوی محلی برای جاودانه شدن آثار هنری | اختتامیه و نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره هنری «گنجینه مهر» برگزار شد تهدید به بمب گذاری در جشنواره کن، ورودی کاخ را بست پخش فیلم «خانواده ملیله‌چی» در زادروز شهرام عبدلی + زمان پخش تشویق، اما استون در جشنواره کن برای «انواع مهربانی» «اسکار» به روایت امیر کربلایی‌زاده «زهرا خوشکام» همیر علی حاتمی در خاک آرام گرفت + تصاویر همه چیز درباره سریال بدل علی مسعودی + خلاصه داستان، زمان پخش و بازیگران آخرین وضعیت کیانوش عیاری در بیمارستان قسمت‌های جدید «سرزمین مادری» به آنتن نمی رسد زمان پخش «پایتخت ۷» مشخص شد پخش فصل جدید «تا نیایش» از حرم مطهر امام رضا (ع) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عکس‌نوشت | آن عکس فقط یک جایزه نبود پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد کتاب «شیعه» به کتابفروشی‌ها آمد مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان رضوی در ماهی که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) درباره عثمان محمدپرست، خنیاگری که سازش برای خیر کوک بود
سرخط خبرها

ماجرای اعتراض ۲۰۰ نفر از کارکنان رویداد مهم سینمایی | جشنواره کن متوقف می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۲۶۰۱۱
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
ماجرای اعتراض ۲۰۰ نفر از کارکنان رویداد مهم سینمایی | جشنواره کن متوقف می‌شود؟
اعتراضات بیش از ۲۰۰ نفر از کارکنان جشنواره فیلم کن نسبت به شرایط کاری و حقوق پایین، این رویداد را مختل کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ۲۰۰ نفر از کارکنان جشنواره فیلم کن به همراه کارکنان جشنواره‌های دیگر در سراسر فرانسه در حال برنامه‌ریزی برای تظاهرات در طول این رویداد بر سر حقوق خود هستند.

بیش از ۲۰۰ نفر از کارکنان بخش رسمی، بازار فیلم و بخش‌های جنبی کن در نظر دارند نسبت به شرایط کاری و حقوق پایین خود در افتتاحیه‌های بخش‌های جنبی، در روز نمایش فیلم‌های پرستاره و در طی جشنواره به تظاهرات پرداخته و از احتمال اعتصاب و متوقف کردن فعالیت‌های کاری خود را هم مطرح کرده‌اند.

 این گروه با عنوان «زیر پرده‌های سینما، زباله‌ها، مجموعه کارکنان در مخاطره جشنواره‌های فیلم»، که از یکی شعار معروف شورش‌های ماه مه ۱۹۶۸ فرانسه برداشت شده است، رهبری اعتراض‌ها را برعهده دارد. کارکنان جشنواره فیلم‌های دیگر فرانسه مانند جشنواره مستقل بوردو، جشنواره لومیر لیون و جشنواره بلفورت به این حرکت ملحق شده‌اند. در میان کارکنان اعتراضی جشنواره کن، اعضای هیات انتخاب، مسئولان بخش رسانه‌ها، کارکنان بازار، مسئولان نمایش و مسئولان فنی و اداری نیز دیده می‌شوند.

منابع خبری اعلام کرده‌اند آنها قصد دارند در مراسم افتتاحیه بخش دوهفته کارگردانان، هفته منتقدان و «ACID» کن اعتراض خود را به گوش دیگران برسانند و همچنین در طول این رویداد ۱۲ روزه که از ماه می‌آغاز می‌شود، تظاهراتی را برگزار خواهند کرد. ماهیت اعتراضات در حال حاضر مخفی است، اما این گروه قصد دارد روز پنجشنبه برای نهایی کردن استراتژی خود جلسه‌ای برگزار کند. منابعی به ددلاین خبر داده‌اند که اشکال مختلفی از اقدام روی میز است، ازجمله اعتصاب کامل کارگری که باعث می‌شود ده‌ها کارگر در جشنواره کار خود را به‌طور کامل کنار بگذارند.

آخرین باری که جشنواره‌های فرانسوی با تظاهراتی در این مقیاس تکان خورد، در سال ۲۰۰۴ بود که صد‌ها هزار نفر در خیابان‌های کن خشمگین از تغییرات قوانین مزایای بیکاری که توسط دولت ژاک شیراک، رئیس‌جمهور وقت، ایجاد شد حاضر شدند. یک هفته قبل از شروع جشنواره فیلم کن، عده‌ای از هنرمندان، تکنسین‌ها و کارگران هنر‌های نمایشی و نوازندگان فرانسوی تهدید کرده‌اند در صورت عدم توجه به خواسته‌هایشان، برگزاری جشنواره فیلم کن را با مشکل روبه‌رو خواهند کرد.

کارکنان هنر‌های نمایشی و نوازندگان از تابستان سال قبلش، در پی قطع شدن حقوق دوران بیکاری بار‌ها اعتصاب کرده بودند و این اعتصاب‌ها یا راهپیمایی‌های معترضانه عموما در خلال برگزاری جشنواره‌های هنری و فرهنگی صورت می‌گرفت. در سال ۲۰۰۳، دو فستیوال محبوب هنر‌های تابستانی فرانسه، جشنواره آوینیون و فستیوال اکس-آن-پروانس، پس از هفته‌ها اختلال و اعتراض کارکنان اعتصابی لغو شدند.

برای همین پیش از برگزرای پنجاه‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم کن، یعنی در سال ۲۰۰۴ ژان پیر رافاران، نخست‌وزیر فرانسه برای آرام کردن اعتصاب‌های کارگری خواستار گفتگو با انجمن‌های کارگران هنر‌های نمایشی شد و دولت فرانسه قول داد که ۲۰ میلیون یورو به صندوق حقوق بیکاری کمک کند.

آنچه این روز‌ها در حاشیه برگزاری هفتادوهفتمین جشنواره فیلم کن در حال رخ دادن است، جنس متفاوتی با ۲۰ سال قبل دارد. برخی از تحلیل‌ها بر این تاکید دارند که بخشی از این اتفاقات به بحران‌های جامعه کارگری مربوط است، اما بخشی دیگر متاثر از فضای سیاسی حاکم بر جامعه اروپایی است. آندریاس وایزمن، روزنامه‌نگار یاهو در گزارشی آورده است: «صحنه جشنواره جهانی فیلم به دلیل کاهش بودجه، اعتراضات سیاسی و تاثیر درگیری‌های جهانی، ۱۲ ماه پرتلاطم را تجربه کرده است.

 جشنواره فیلم برلین سال قبل تحت تاثیر موجی از ناآرامی‌های کارگران و مسائل مختلف سیاسی قرار گرفت. انتظارات این است که کن ممکن است شاهد اعتراضات سیاسی باشد که احتمالا مربوط به درگیری جاری اسرائیل و غزه و جنگ روسیه در اوکراین است.»، اما برخی از گزارش‌ها آنچه در فضای فرهنگی امروز در حال رخ دادن است را عارضه‌های بحران جدی در مساله اشتغال و بیمه بیکاری جریان‌های کارگری می‌دانند.

ددلاین در گزارشی درباره انگیزه‌های گروه‌هایی که قرار است برگزاری جشنواره فیلم کن را با چالش مواجه کنند، نوشته است: «ناامیدی این گروه دوجنبه دارد: آنها ابتدا علیه بسته‌های حقوقی که از کارفرمایان خود دریافت می‌کنند، اعتراض دارند که به گفته آنها ناکافی است و ساعت‌های اضافه‌کاری سختی که اغلب به دلیل تقاضای شغل انجام می‌شود را به حساب نمی‌آورند. بخش دوم اعتراض هم به موضوع بیمه بیکاری برای کارگران صنعت سرگرمی و تکنسین‌ها مربوط است. بنا به طرحی با عنوان «Intermittence de Spectacle» باید از کارگران صنعت سرگرمی با قرارداد‌های کوتاه‌مدت با مزایای بیکاری در زمانی که بین شغل یا پروژه هستند، حمایت شود، اما به دلیل پیچیدگی‌های قوانین، بسیاری از کارکنان جشنواره‌های فیلم فرانسه از مزایای بیکاری محروم هستند. این گروه با استناد به ماهیت فصلی ذاتی کار، کمپینی برای گنجاندن در این طرح راه انداختند.» اگرچه این بحران شبیه آن چیزی نیست که سال گذشته جشنواره فیلم کن را با چالش مواجه کرده بود، اما ریشه‌های مشترکی با آن دارد.

کشور فرانسه از ابتدای ماه مارس ۲۰۲۳ با بحران اعتراضات و اعتصابات همراه بود که حاشیه این اعتراض به جشنواره کن هم رسید. اعتراضات گسترده به قوانینی از سوی دولت فرانسه بود که سن بازنشستگی را افزایش می‌داد. سال گذشته مدیران شهری کن اعلام کرده بودند برای اینکه این جشنواره از گزند این اعتراضات مصون بماند، محدوده تظاهرات را دورتر از محل برگزاری جشنواره اعلام می‌کنند و گفته است که معترضان حق ندارند در امتداد بلوار کروازت و اطراف آن طی جشنواره فیلم کن تظاهرات کنند. سال گذشته در کنار این اعتراضات، اعتصابات نویسندگان آمریکایی نیز جشنواره فیلم کن را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود. انجمن نویسندگان آمریکایی که فیلم‌های متعددی را در این جشنواره دارند، نزدیک به دو هفته است در حال اعتصابند و گفته‌اند تا زمانی که دستمزد‌های ما افزایش پیدا نکند، فیلمنامه‌های تولیدات تلویزیونی و سینمایی را نمی‌نویسیم. هر کدام از این اعتراضات شاید به نتایجی، چون تعطیلی یا انحلال یک رویداد سینمایی منجر نشود، اما گزاره‌های آشکاری است برای کسانی که از دور این اتفاقات را رصد می‌کنند که اجزای مختلف جریان تولید در صنعت سرگرمی دچار بحران‌های جدی است.

در گزارشی که رویترز به تازگی منتشر کرده به بحران‌های بعد از اعتصاب نویسندگان و بازیگران هالیوودی اشاره کرده و آمده است: «سال گذشته سال سختی را در هالیوود رقم زد، زیرا اعتصابات بازیگران و نویسندگان موجب شد فیلمبرداری و کار‌های پس از تولید برای ماه‌ها تعطیل شود و خلأ‌هایی در برنامه فیلم‌های ۲۰۲۴ ایجاد کند.» تیری فره‌مو، دبیر جشنواره فیلم کن هم در مصاحبه‌ای که اخیرا با ورایتی داشته به اعتصابات هالیوودی و تاثیرش نه‌تن‌ها بر سینمای آمریکا بلکه بر تولیدات حاضر در جشنواره فیلم کن اشاره کرده و گفته است: «در اواخر سال گذشته شروع به درک تاثیر قابل توجه اعتصابات کردم که اتفاقا ناشی از تأملی بود که همه آن را در مواجهه با دگرگونی‌های جهان مهم و ضروری می‌دانند.

ما در این دوره از جشنواره نسبت به سال‌های گذشته کمتر فیلم آمریکایی می‌بینیم که بدون شک در انتخاب نهایی منعکس خواهد شد. همه ما می‌دانیم که سال ۲۰۲۴ برای سینمای آمریکا کمی «سال فاصله» است. من در این زمستان دو بار به لس‌آنجلس رفتم و احساس کردم که از مدت‌ها قبل آنها به سال ۲۰۲۵ نگاه می‌کنند. بسیاری از تولیدات ایالات متحده که در ابتدا برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده بودند، در سال ۲۰۲۵ اکران خواهند شد.»

منبع: فرهیختگان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->